maandag 6 mei 2013

Recept: Eierkoeken

Eierkoeken

Ingrediënten
2 eieren
100 gram suiker
8 gram vanillesuiker
110 gram bloem
2 theelepels bakpoeder
1 mespunt zout
geraspte schil van 1 citroen

Bereiding
Verwarm de oven voor op 180°C. Klop in de tussentijd de eieren, suiker en vanillesuiker tot een mooi schuim ontstaat. Meng in een kom de bloem, het bakpoeder, het zout en de citroenrasp en spatel dit luchtig door het eischuim.
Bekleed de bakplaat met het bakpapier en schep hierop met een grote lepel cirkels. Leg de cirkels niet te dicht tegen elkaar aan, want het loop nog uit. Bak de eierkoeken in ongeveer 10 minuten gaar.

Wat ik nog kwijt wil

Ik vind het echt super om zelf eierkoeken te maken. Ze zijn veel lekkerder dan de eierkoeken die je in de winkel koopt (ze stinken ook niet zo naar ammoniak). Omdat ik een niet heel erg grote oven heb, passen er niet zoveel koeken op mijn bakplaat... Ik leg gewoon wat hoopjes neer. De eierkoeken lopen dan wel uit en zitten aan elkaar vast, maar zodra ze wat zijn afgekoeld kun je ze gewoon van elkaar 'afscheuren'.

Je kunt trouwens zelf in de gaten houden hoe lang jij je eierkoek wil laten bakken en hoe jij ze het lekkerst vindt (goudkleurig en nog wat smeuïg, of juist wat donkerder en knapperig).

Om het mezelf wat gemakkelijker te maken heb ik in plaats van de geraspte schil van 1 citroen een zakje citroenschilletjes met druivensuiker van Dr. Oetker gebruikt.


Dit gerecht is gemaakt in de foodblogswap van juli 2013. Maaike, die mijn gerecht gemaakt had, heeft 20 gram bloem vervangen door kokos. Heerlijk!

Zoek je meer varianten op deze eierkoek? Deze zijn te vinden op mijn blog: Eierkoeken, variaties

Voedingswaarde per stuk
Calorieën: 89
Vet: 1 gram
Koolhydraten: 18 gram
Eiwit: 2 gram